Ny Paradis

Valg av navn på båten er alltid vanskelig. Den første het SOL, etter ønske om masse sol og sommer. Det fikk vi også, særlig sommeren 2002. Den neste malte vi blå og var liten. Den ble bare kalt LILLE BLÅ. Litt indiansk enkel navnesetting, men neste malte jeg gul og døpte GULDA etter onkel Skrues flamme Gyldne Gulda.

Vi kjøpte en minitransat som het Keiko, men fant ut at båtens opprinnelige navn var PARADIEZ 4. Det var et godt sted å være, så vi gjennoptok navnet PARADIS.

PARADIS er mer en tilstand enn et navn. Båtlivet er et pluss. Der skal jeg regenerere de naturlige energiene. Derfor skal den nye båten også hete PARADIS. SOL er et lignende navn, men det er mer ironisk og onomatopoetisk futt over PARADIS. Vi hadde også andre forslag, GAMLE SVARTEN, SVARTE ENKE, PP(pensjonist prosjektet), SVARTE SVANE.

Paradis -2 finnes ikke, det er bare ett paradis, men blogglageren aksepterte ikke noe annet navn, så -2 får henvise til andre utgaven, og det kan bli flere. En annen fordel er at jeg ikke trenger å skifte Navn på VHFen. Må nok allikevel ut med 250kr for å skifte ut informasjon om båten. Istedenfor en blå liten båt kommer det nå en svart.
Colvic 26 sailer
Importert som byggesett til Bømlo i 1979. Bygget opp der og sjøsatt i 1986. Seilte rundt der til den ble kjøpt av en snekker i 2002. Det ble skadet på land og solgt til Geir Birkelid i 2007. Bildet her er fra 2009. Han hadde reparert skaden, men det var mye vannskader inni båten. Synd at den nye gasskomfyren, Vhf, autopilot, alt var ødelagt. Det var også store skader på pushpitfester, Ankerrom foran hadde blitt skåret rett ut gjennom dekk. Balsasandwichen var full i vann der. Et rekkestøttefeste var knust.

Det meste var bare arbeid, masse arbeid. Alt metallarbeid er ordnet av kontakter her på Osterøy. Snekkerarbeidet burde jeg kunne klare selv. Beate har skrubbet opp igjen gelcoaten. Jeg har satt inn nye Lexan vinduer med skukkelig lim.

Storseil er bra, forseilene kunne vært bedre, Yanmar motor sviver og går, har skiftet kontroller.  Fikk tak i original spinnaker hos forrige eier.
Dyp og skjermet cockpit.

Nytt sted for sikringskap og motorkontroll. Nå kan vi nå alt fra yttersiden. Rekke en arm inn og starte motoren, sette på lanterner.

Har skrudd vinduene fast i trelister istedenfor med mutter. Det er limet på yttersiden som skal holde vinduene på plass.  Og mutterne kan være leie å skrape seg på. Det gjorde ihvertfall monteringen mye enklere. Så nå får vi de hvor mange år det tar før de råtner. Burde kanskje ha brukt trykkimpregnert.

 
Skar ut hull til ankerbrønnen og tettet igjen dekk.


 
Ny rekkesttøte fra Atle Hammer.

Kommentarer