Har bestillt meg en Krill2!

Prøveseilte Krill2 på tirsdag. Jeg ble godt imottatt av Philippe Delamare. Han hadde Crystelle sin båt i vinteropplag og fikk låne den. Hun stilte også opp og tok bilder fra følgebåt, en Jeanneau sun 26. Det var lite vind, opp i 5-6kp og vi seilte lett fra den andre båten. Selv om det var kuldegrader på land, var det fint utpå sjøen.




Krillen var veldig lettseilt og godt balansert. Lett logjerrig. Den seiler bra for bare storseil, men seiler kanskje bedre med fokk også. Jeg strammet opp maste og bomlik. og da seilte vi utrolig flott opp mot vinden. Kryssvinkel opp mot 30grader! Men da er det bare målt hva båten pointet og ikke avdrift. Det viste seg at storseilet kunne krysse høyere enn fokka, så der må det gjøres noen justeringer med festepunktet for fokkeskjøtet.



Testet mulighetene for å legge bi. Det gikk fint. Det er viktig, for å kunne slippe roret, lage mat, gå på do, ta en pause. Hverken Gulda eller Lille Blå var gode på dette. Campusen virket. Det må være en viss avstand mellom mast og ror. Det er det på Krill2.



Selvstyring virket også bra. Autopilot trenger mye strøm, og da blir det en tirade med ting som må med: Lading, motorlading, solcellepanel, tunge batterier. For GPS og lys, er det nok med bærbart utstyr. Jeg har alt i en gul vanntett pose som jeg tar hjem for hver gang.



Båt på land eller på sjøen. Jeg er ikke helt enig med meg selv der. Begge har sine fordeler. En slik båt vil nok holde seg bedre og tørrere om den ligger på land. Masten var så lett at den kunne løftes rett opp i stående. Det var også veldig greitt å slippe spredere.


Likevel har en følelsen av å seile en større båt for bommen er 3m lang. På minitransaten er den også 3m. Foran på båten er det en bøyle som stikker vel 60cm, så det virker som om man seiler en båt på 5m, ikke ulikt en microclass.



Inni har stikkkøyene  åpninger på bare 50x50cm. Det går inn en portapotti i et hull. Det virker greiere å sove med beina forover og heller ha baggen i hullene bak.

Ellers liker jeg alle hyllene på sidene. Der kan alt rart legges og det er lett å nå. De gir også ryggstø, så hodet kommer ikke kommer i sidedekket, men er under tak. Hovedrommet frem til masten er 2m langt, så romfølelsen er som på en micro. Den lange bommen er også lett å legge en presenning over, så man har det tørt under luken.

Luken er stor nok til å svelge en terrengsykkel med demonterte hjul. Den åpner 86cm diagonalt. Så i prinsipp skal vi kunne ta med to sykler, men jeg vet ikke om det er dette jeg skal bruke båten til. Muligheten er der.

Jeg har bestillt båten "ferdig til pussing". Den er i strip-planking med 200gr. glassfiber i epoxy på innside og utside. Alle strukturer er bygd. Det som gjenstår, er pussing, sparkling og maling. Jeg fikk et bra prisavslag på dette. Eller ville jeg ikke ha med blokker og tauverk. Rekkestøtter og balkong foran, mast, seil ror og kjøl er med. Vinduer og luke lager jeg selv. 10mm plexiglass. Her var det blankt, jeg vil ha røkfarget. Bøyler bak var litt trange, så leg vil lage større selv. Kjølen er i eik og bly. Rorene var også godt laget, så de vil jeg ha med. Her er bilde av pluggen som de skal lage plastutgaven av. Min båt vil likne litt på denne.


Krill2 i strip-plankingn virker veldig stiv og lett. Den er ikke ekstrem i linjeføringen. Første gang laget på tidlig 90-tallet. Den ligner mer på Pogo1. Jeg tror det er bra at båten ikke er så flat under. Det er lett at den får hekken godt nedi, men uten at den dermed kommer til å suge masse vann. Den er mer retningsstabil. Gulda var flat, og gikk enten til høyre eller til venstre. Lille blå gikk ganske bra, men ville ikke plane uten at vi var i 10m bølger(se turen rundt Stadt). Krill2 er helder ikke laget for å plane, men den surfer lett i 7 knop, og - vi får se. Den krysser veldig bra og seiler fort uansett. Med lett og tom båt, vil den seile fort, men med nedlesset båt er det viktig å kunne beholde seilegenskapene. Og det tror jeg at Krill2 gjør.


Fremover nå skal vi ha tre båter. Colviken blir hytte på sjøen her i Osterfjorden. Askeladden blir fiskebåt på Sørlandet. Krillen skal gi seilturer på sørlandet og med helgeturer til Gulen og Fensfjorden her i området. Området mellom Fensfjorden og Sognefjorden er veldig flott, men det er litt for langt å nå på en helgetur fra Fotlandsvågen. Derimot er Osterfjorden utrolig flott. Så vi sier, jatakk - begge deler.

Kommentarer