Hentet båt i Honfleur

Alt har gått etter planen. Båten ligger bra på hengeren og er lett å dra for bilen. Jeg kan sove og hvile når jeg vil, og det er absolutt nødvendig. Caddyen går som en klokke i 90km/t, med seilbrett på taket og ca.350kg på kroken. Båten er utrolig stiv og sterk, men lett.

Besøkte Patrice Maillard på hjemveien. Han har lagt mye sjel i krillen sin. Begynner på tredje sesong nå. han hadde noen flotte løsninger på behandling av fokken - en lang strikk drar den ned igjen. Også knute + løkke istedenfor karabinere. Men båten hans hadde noen lekkasjer rundt luken. På hans båt var detr heller ikke en stripe glassfiber i overgang skrog - dekk, det har jeg fått.

Jeg tror at jeg har fått den beste løsningen med å ferdigstille båten selv. Jeg ser på PMs båt at alle skruer suger vann etterhvert. Derfor skal jeg forsegle alle hull i epoxy før jeg setter inn skruer. En utfordring blir rorfestene, men på minien borret jeg større hull og limte skruene inn i epoxy. Det ble skikkelig stivt feste. All bevegelse i festene gjør at de må renoveres etterhvert. Det er noen fester i vannlinjen, og de støper jeg inn i epoxi. Tror det er best.

Klimaet for båtene på sanddynene var ekstremt fuktig. De kunne seile en time før flo og to timer etterpå. Dvs. de har 3timer på seg til visse tider. Ikke mye å skryte av. Dette skal stemme med jobb og fritid, ikke kollidere med middag (noe som er hellig for franskmenn, likner aftenbønn) og eller med været.

Mitt inntrykk av de franskmenn jeg har kontakt med er at de er utrolig professjonelle. Veldig dyktig på sine felt. Dette kan også skape konflikter, for de har høy proffesjons-stolthet. Samarbeid og kompromisser er ikke tema. Vi har i denne Krill verdenen en skipsarkitekt som er fornærmet for at tegningene hans er avviket bittelitt. En seiler som vil ha frem den ultimate skapelsen som arkitekten har laget - uten kompromiss. Så har vi en dyktig håndverker som kan lage gode produkter i tre til en hyggelig pris.
Foreløpig går samarbeidet mellom arkitekt og produsent (ifølge Philippe) bra. Hvis noen andre verft skal lage en Krill, så blir det til en helt annen pris enn hva jeg har fått for pengene. Derfor anbefaler jeg  på det varmeste (eller mest seilglade) andre å gjøre slik jeg har gjort, kjøpe en nestenferdig båt hos Philippe.



Overtakelsen på onsdag før avreise.


Hofleur er en av de vakreste byene i området. Synd at det er så kjedelig å gå på restaurant uten å ha noen å prate med. Da blir du bare sittende å vente på maten. Så jeg spiste heller i bilen. 

Krillen henger i stroppene og kjølen skal av.

Denne karen har vel gjort ganske mye på båten.

Kjølen på plass i bilen. Måtte sage av en bit av sengen for å få plass.

Klar til avreise. Gul klut på masten.

Patrice Maillard begynner på den tredje sesongen med sin Krill2. Han hadde en Krill1 i ti år. Erfaringene med den ble lagt til grunn for Krill2. Hovedforskjellen er at Krill2 er 30cm lengre og er dermed mye bedre egnet for to personer. Han pleier å vasse ut til båten. Ganske trivelig her i finvær, men man må like sand, for det blir sand overalt. I dette miljøet vil den nyere båten til Philippe Cartoon 400, egne seg kanskje bra, fordi den er helt flat under, og er lettere å skyfle opp på en henger. Men for å være god på havet, må man ha en blybulb. Dessuten ruster den ikke.

På landveien. Morgenstund med motordur hele natten. Men man venner seg til det. De andre cowboyene har gardiner, Tv, skikkelig seng, (tror jeg). De stopper overalt og sover. Virker som de fleste sover om natten. Caddyen trives best i 90km/t. Det går omtrent like fort med last som uten. Tror det er mer turtallet på motoren som bestemmer farten. Men det er ikke så mye luftmotstand i seilbrettet heller, og heller ikke i slepet. 
  

Trailer foran, trailer bak, traliler utenfor. 

Kommentarer