Litt montering

Det er minus 10 ute og 3-4 grader pluss i garasjen. Epoxyen stivner ihvertfall ikke for raskt. Det er egentlig ikke så mye som gjenstår nå før Krillen kan  prøveseiles. Bøylene bak blir en utfordring. Ellers er rekkverk og rekkestøtter tenkt ut.

Vantene er festet på denne måten:

 Denne metoden har jeg brukt på rorene som står med maskingjenger i en bakplate av aluminium. Hvis de ryker, må jeg gjenge opp i 6mm. Minitransat og Fabola Campus erfaring sa at alt med rorene må være helt stivt, ellers løsner de og det blir lekkasjer.

Voksing av skruer, et tynt lag forhindrer at de ikke løsner fra epoxyen. Dvs. det skal gå an å demontere  bolten og eventuellt reparere.



 Da var rorene festet med epoxy.

Vantene er senket for at alle skruene skal få mutte og skive på baksiden. Originalt er de to øverste skruene treskruer og henger i dekket (9mm finer), Dette likte jeg dårlig, selv om det ikke viste noe tegn til slitasje på Patrice sin båt. Han hadde kullseilt i brenninger og masten touchet bunnen - god test. 

Dette er fra Nano, som jeg prøveseilte for et år siden.


Har festet bøylen med epoxy. Her har jeg hatt erfaring fra minitransaten. Sikafleks blir for mykt, og det blir lekkasjer.

Mastefot festet med epoxy, men det kommer ingen belastniger på dette festet. Men dette er et solid feste i båten, og kan komme godt med ved fortøyning. Fortøyer sikkert i masten, for å slippe flere gjennomføringer i dekk. Hull = lekkasjer.







































Kommentarer