Shetland race 2013

Turen bort var en drømmetur med lette vinder og sol. Turen tilbake var også ganske bra, men vi hadde et heftig plaskregn om natten. Vi brukte rundt 29timer hver vei. Jeg var fortsatt bøyd sardin etter 48timer i krillen, men ryggen kom seg gradvis underveis. Heldigvis var jeg ferdigspydd og klarte meg bra uten sjøsykeplaster. Men jeg må innrømme at med to heftige røykere ombord, var det en utfordring å finne friluft til nesa. De ble å flytte på seg litt av og til. Hjemturen var som en gammeldags tur på byen, høy stemning med mye røyk og øl (ikke for meg da). Cockpiten fløt av komprimerte ølbokser etterhvert. Da vi fikk mobildekning og kunne konstatere  at vi var første båt, var stemningen elektrisk. mens stemningen bortover var mer preget av gjeng voksne menn som ikke kjente hverandre og utprøvet hverandre, var tilbaketuren mer i samarbeidets ånd. Med enda mer trening, kunne kanskje dette bli et team som ville være vanskelig å slå. Skipperen Kenneth hadde møysommelig sett på vindprognosene og valgt en linje som skulle vise seg å være et vinnerspor.

Vi seilte bra tilbake og kom som nummer 2 i mål. (Se tracking.) 7min etter første båt "Fritt fram". De hadde bedre handicap, så det må nesten ha vært sekunder om å gjøre på korrigert tid. Det ble en andreplass. Ikke værst for en turseiler med 2 dasser og fullcomfort kjøkkenbenk. Men bak det comfortaktige utseendet inni, skjuler det seg en rå konkonkurransebåt med en helt moderne konstruksjon.

For å skjønne hvordan disse båtene kan seile fort, kan vi se på skrogdesignen og en video av Pogo 30. Båten er relativt flat under og må seiles på kant for å få mindre våt flate. Den store bredden gir mer formstabilitet, og vekt på ripen gir også store utslag. Vannlinjens bredde ender opp i et skarpt hjørne bak. Dette gir en slags katamaran seiling på et skrog. Masten står mer midskips for å gi mer seil. Det går fort og den opplevde vinden blir som kuling, selv om du seiler i bris.



Strykejernet Pogo 30 (video).
Denne båten viser en moderne tren med heftig regattaseiling i bunn. Putene inni båten er mer i veien enn funksjonelle. En liten lettvindseksjon i videoen viser at  man kanskje godt kan familiecruise med den, men da må seilarealet avpasses deretter. Uansett vil Grand Solei 40 0g Pogo 30 appelere til regatta. For å gi opplevelsen av trygghet og ro underveis, er det bedre med flere tonn i båten. 

For doublehanded kreves det mer bly i kjølen for å kompensere for manglende mannskap på ripen. Jeg snakket litt med eieren av GBR 1958    VANDAL. 
Denne båten er laget for doublehanded seilas, er 32 fot veier 3,2t og er relativt smal. De får ikke full utnyttelse av vannballasten da, men alt i alt er båten et smykke på sjøen. Lett å seile, enkelt rigget, veldig solid. De laget og rigget etter handikapregler, men etter den siste norske, må de konkurrere med Elan 37, som er 5 fot lengre, og det er ikke lett. Rolf Hermansen i Hanna Marie, sier at når det blåser lette vinder, seiler de bra. Stor sjø stopper båten. De har vel gjort det som kan gjøres for at båten skal seile optimalt. Hvis de ikke vinner, så må det skyldes feil taktikk eller grov sjø.

Følelsen av Grand Solei 40
er at det pusher gjennom bølgene, Med lette bølger føles det behagelig, med større bølger, er det mindre behagelig, men det er mye duk og stor kraft. Det er naturlig å sitte på ripen å seile båten på kant som en jolle. I finvær er det best å seile på lusene i forseilet, i møkkavær er det greitt å bare se på standby-displayet til autopiloten og føle etter trykket i båten. Det skal være litt rorpress, mister man det, mister man også helt kontrollen på båten. 

Hypotermi er en reell trussel med flere sammenhengende dager på sjøen, og det er lett å se at de som seiler shortedhanded og har doghouse, har en mye bedre komfort enn de som henger på ripa i en svær jolle. Men vi tåler rundt 24timer.  

Men med handicap er forskjellene små og på 200Nm er det viktigere å treffe taktisk enn å ha et gunstig måltall. Men har du en rask båt, har du også større sjanse for å treffe værmeldingen mer nøyaktig. Dessuten kan det være en fordel å komme i mål før kl 2000 om kvelden og vinden løyer. Dette har jeg opplevd flere ganger. Det er også viktigere å treffe taktisk enn å ha verdens båterfaring, dessværre. Hvis det er en rett frem seilas, slik vi hadde bortover, vinner de som fortjener å vinne. De som har trent og øvd som team. Nå hadde to av oss seilt denne båten tre ganger før i Shetlanfd race, men det er mange seilere som har mye mere sjømil i båten sin enn oss.


Skipper Kenneth

Ricky Strongman

Erling Navigator

Et liv på skråplanet er ønskelig






Endel av mannskapet, Johan, Eldar, Ricki, Kenneth (skipper). Vi var tilsammen 7stykker.


Tor

Alibi

Scalloway


West Burra







Tor var en suveren kokk, som disket opp med mat underveis når vi trengte det som mest.

Shetlandfæringen har fått nye interesse igjen og har nå fire båter i Lerwick. 

Gamle båter kan jo fortsatt brukes.

Johan i vinnerposisjon. Nytt museum i Scalloway.  Stor Shetland-larsen avdeling.

West Burra var eksotisk ut mot Atlantern. Tors sønn var 30 år idag. Han begynner på en hilsen.

Festivaldag. Så at de er ivrige bruker av reinskinn.

Ved stranden på West Burra. Det var en som hadde god kroppsvarme (Johan). Jeg hadde på stillongs.

Stranden mellom Queens hotel og Boating club.


Sydspissen. der var det fuglefjell og heftig strømsjø. Eldar måtte bare kome litt nærmere kanten.

Kurtise.

Denne lundfuglen lot seg velvillig avbilde.

De bygger nytt spisested med overnatting på fyret, som ligger oppå toppen. Det kan være værdt et besøk.


Kommentarer