En gammel drøm ligger ute for salg.....

(klikk på bildet for å se annonsen)

Frances 26

Dette var engang en båt som hadde en stor tiltrekningevne på meg. Hvorfor? Jo, den seiler visstnok som drøm på havet, har myke bevegelser, kan ta deg med hvorsomhelst. Spissgatteren suger ikke vann etter seg og opp til 6knop går det lett. Den har ikke jern i kjølen, men bly og det ruster ikke. Den er langkjølet og tåler en grunnstøting. Blyet ligger også der du skurer mot bunn - nederst og frem. 

Men det som er mest innbydende, er denne blandingen av skikkelig håndverk og lekker utføring. Forsterkningene av plasten er støpt inn som massive bjelker inni båten. Jeg liker også denne blend av teak og funksjonell plast. 

Designen er liten nok til at den er lett håndterbar og stor nok for et par på sommerferie. Det å senke dekk foran, der du skal bare sove allikevel, gjør at det er en drøm å valse rundt masten når du seiler. En gummibåt eller flåte får også  plass foran masten. For ikke å snakke om hva franskmennene kaller "plage avant" Stranden forut - foran masten har du også en flott solplass. Cabinen blir akkurat stor nok med ståhøyde (180cm) der du trenger det.  Jeg er 185cm nå, men om noen år er jeg 180, så jeg ser positivt på at dette kanskje kunne være en båt for de neste 50årene. 

Disse båtene er som regel kjøpt av estetikere som vil ha en kvalitetsbåt. Den kan sammenlignes med gamle Hallberg Rassy, Monsun. Men den har en egen og unik design, som aldri blir gammel. Man får brukte båter fra England og USA. Å seile en fra USA, er en utfordring, men fra England går det an. Chuck Pain som har designet båten, har fortsatt nye og oppdaterte tegninger med optimaliserte kjølprofil, som skal gå bedre på kryss. Det sies at ingen langkjølte båter skal krysse særlig bra. Frances 26 skal gå som et tog derimot på halvvind, dvs vanlig turseiling.

For å sove i båt, er det noe som er viktig, som ikke så mange tar hensyn til når de kjøper båt: NATTESØVN. For å sove i båt: Kjøp en båt som er så tung som mulig. Lette båter sliter deg ut på sikt. I karibien ligger det mange superraske båter som er forlatt av et utslitt mannskap. Løsningen i Norge for tur og regatta, er kanskje å ha felleseie i en dedikert regattabåt og heller ha en egen en båt som er full av nødvendig utstyr for tur. Da trenger man heller ikke nistirre på polardiagramm eller busen på seilene. Jeg tror Frances 26 med sine 3,6ton er god på dette plan. Den veier det samme som en First 31,7! Også ungår man disse smellene når bølgene slår opp under den flate hekken som er på moderne design.



Kommentarer