Garasjebåt?

Hvorfor garasjebåt?
Alltid tørr lagring, ingen slitasje når det ikke brukes.
Alltid klar for eventuell reprasjon, tilpassing.
Alltid klar for bruk, WYSIWYG (what you see is what you get). Det skjer ingenting med båten i garasjen.
Rimelig båthold - ingen ekstra vinterleie.


Hva kan man få ut av en garasjebåt?
Det er begrensinger med størrelse og vekt. Maks bredde på norske veier har vært 250cm, men det blir vel mer Europamål etterhvert, 257cm. Maks vekt som bilen kan dra kommer an på om du skal ha bremser på hengeren eller ikke. Med bremser, kan de fleste dra 1000kg, men for å få en slik last opp rampen, bør man helst ha en tung bil (Caravelle) eller 4x4. Sharan dro greitt opp en båt+henger på 800kg. Vi har nå en båt på 400kg, ubremset henger på 150kg. Maxlast ubremset for Caddy er 700kg, Berlingo 550kg.

Selv om vi har lett båt og henger nå, har vi kjørt oss fast på en slimete rampe. Bruker nå tau på hengeren og dynker den under vann. Hjullagerne er vanntette, så dette går bra. Bilen står på flatmark og har mye større trekkraft der oppe. Løsningen for at nesehjulet skal rulle lett, er å ikke sveive båten helt opp, bare litt over vippepunktet, og heller sveive de ti siste centimetrene, når båten er helt oppe og hektet på kula.

Likevel er det endel tidsbruk som kan forenkles:
Reising av mast, rigging. Den enkleste riggen er lugger riggen. Den er raskt å få opp og ned. På Krillen tar det endel tid med et storseil på 13,5kvm. Lettere seil er også raskere å rigge. Krillen har sleider som på en båt som lagrer seilet på bommen. Det er raskere med å bare heise et enkelt seil, men vi kan gjøre seilet klart på masten og heise det uten å gå frem til masten for å mate det inn i sporet. Bommen er bare å stikke på mastefestet og seilet henger fast på den, så her sparer vi litt tid. Spriseilet på Askeladden tar litt tid å sette, men det er lite og lett, så det går fort allikevel.
Raskest:
Lugger rigg uten fokk. (Sett på mast, heis opp, stram ned - seilaway)
Bermuda uten sleider
Bermuda med med sleider
Spriseil

Fjerne festereimer og lys på hengeren:
Ikke mye å gjøre med, man kan ha et Biltema-lysbrett som henger på båten. Det tar ikke lang tid å fjerne.

Muligheter:
Hvis båten skal brukes til å bo i - kan den bos i på land også?
Hvis båten kan trailes, er ikke farten i sjøen så viktig. Man er allerede kommet frem. 
Hvis man bruker motor, så kan man ha mindre og lettere rigg og seil.
Hvis man likevel bruker motor endel, kan man slippe kjølkassen inni båten og få bedre plass.

Hvis båten skal brukes til å bo i - kan den bos i på land også?
1. Hvis en båt tas med på tilhenger til et fint sted der, så kan det være at man er i området bilen er, så da kan man bo i bilen isteden. Dvs da er det en åpen båt som gir de beste mulighetene. Den kan ha plass til 5-6, lett å traile og rask å rigge.
2. Hvis man kan bo i båten, kan denne brukes som campingvogn underveis. Det er fint å alltid ha en oppredd seng som står klar og med litt båtlukt, så er man nesten på båttur, selv om bølgeskvulp blir erstatter med tilhengerknirking.

Hvis man bruker motor, så kan man ha mindre og lettere rigg og seil.
En 14ft båt går lett i 5-6kn. En 5hk 4takt motor støyer lite, særlig når man ikke trenger å ha noe motorpådrag for å få en brukbar fart. Motorseiling gir fort hullspeed (teoretisk båtfart uten planing) i lite vind. Så kan man spare seileopplevelsene til det blåser opp.


Til nå er små overnattingsbåter tegnet for at de skal likne på store båter. Kjøperne er  irrasjonelle. De kjøper en drøm, men med på slep har de en kjæreste som hater at båten krenger.
Sportslig seiling med raske båter er mest populære. Dette gir båter med smal vannlinje og liten formstabilitet. De er urolige på vannet og trangbodde - og krenger.

Krillen er grei for en å bo i, men trang for to. Det er mer en seilbåt enn en bobåt. Den seiler flott i lette vinder.


Hvis man likevel bruker motor endel, kan man slippe kjølkassen inni båten og få bedre plass.
Kanskje en Fafnir med lugger rigg er garasje-bo-seilbåt løsningen? Ingen kjølkasse. Askeladd kan seiles med kjølen oppe, Oselver har ikke senkekjøl. Meginjolle seiles uten senkekjøl. Vikingeskip seilte uten. Færder sjekte seiler uten. I tradisjonene har man seilt i 1500år for å komme frem. Idag seiler man for moro skyld, men som transport er det lydløst og behagelig. Og man bruker mye mindre drivstoff ved motorseiling.





Kommentarer