Kalosj båten SCROWL 4.34

En franskmann med stor garasje, vennligsinnet kone, enorm teknisk innsikt, lidenskap for små båter, lager enda en båt, Scrowl 4.34. Inspirert av David Raison som vant minitransat ifjor med en kalosj av en båt.

Han heter Quenet Yann.
Kaller siden for BIGORNIC.

Forrige båten het BILAN, det var også en fin båt. Følg lenkene og se. Båtene passer best på kanaler og innsjøer, men det er det også mye av i Europa.

Garasjeplass:
Fordelen med en slik båt, er at det er mye mer plass inni i forhold til lengden. Hvis en båt skal inn i garasjen, med henger, blir dette et regnestykke:
båt + drag foran baugen (126cm hos meg) = totallengde. For Krill2 blir det 427cm + 126cm = 553cm. Da har jeg 5cm til  overs. Baugsprydet stikker ut over draget, så det passer det bra å ha.

Mastelengde:
Det er mye lettere å arbeide med en mast som er kort og uten spredere. Som i gamle dager kan man heller spre seilduken over lengden med spryd og lang bom. Dette seiler ikke helt optimalt på kryss, men en kan ta det igjen ved å kunne føre mye duk på mer romme kurser - og da mener jeg: mye mere duk. Så for moro skyld, er ikke dette så dumt, du kan ha en enkel og kort kjøl som hindrer båten i å gå rundt.

Flat kalosj eller høy støvlett:
Formen på denne båten er ganske flat, bunnen er helt flat. Det vil være behagelig å bruke til tur, båten virker stabil - initiell stabilitet eller formstabil. Sven Yrvind bruker prinsippet om at båten skal være like høy som den er bred for at den skal være selvrettende og ikke bli liggende på rygg. Han har praktisk erfaring med dette.(artikkel om paradox båten han bygde og seilte til Florida). Bigornic2 er litt for flat til å være helt sjøsikker. Det kan også være usikkert om man ser ut av vinduene og over baugen. Litt høyere styrehus hadde gjort seg. I Souriceau sitter man på en 20cm pute, og da er oversikten veldig god.
Men dekket på denne båten er flatt og fint å gå på. Dessuten er det en kulere følelse å seile en båt som er flat. Du må ri båten, mere jollefølelse, vannet kommer nærmere, bedre fartsopplevelse.

Henger (remorque):
Ser ut som om kunstruktøren har løst to problemer: Ingen kjølkasse inni båten som stjeler plass. Kort kjøl gir lavere båt på hengeren, lettere å sjøsette. For at en båt virkelig skal brukes på henger, så bør den ikke veie for mye. Denne kan også brukes på en henger med bremser, for den kan sikkert vinsjes opp uten problem med den lille kjølen. Da kan bruke en liten bil som trekkvogn. Med bremset henger kan man også kjøre i normalhastighet, jeg må kjøre 60km/t med min ubremsete (aldri sett kontroll på dette). Hvis du skal bruke båten som campingvogn, er det viktig at den er lav på hengeren. Det er ganske fint å ha denne muligheten, vi har gjort det med både Campus 650 og A55. 

Ut fra bildene ser jeg at han fortsatt har gamle Bigornic1. Han har holdt på en stund nå, og det ser ut som om han blir ferdig til sommeren. Får ønske lykke til.


Kommentarer

Populære innlegg