Vinteropplag og litt om 30år gamle sniper som ligger ute.

Så var det de som aner fred og ingen fare, snipen er glemt for i år. Ikke rart de påstår at snipene blir tyngre med årene, mishandlet som de blir. Det skrytes av at skroget er sterkt og solid bygget, men ingen polyester/balsa sandvich tåler fuktighet og frost på sikt. Tror at det er en isklump i alle båtene.



Bare for å vise en snipe på henger, så renner ikke vannet ut av bunnpluggen bak av seg selv uten at den tippes mer bakover, men da vil ikke vannet dreneres ut av cockpiten. Tror faktisk at vann i cockpit gjør mindre skade på sikt. Det beste hadde vært å lagre snipen stående, med et ekstra dreneringshull oppe i relingen bak.

Skrog er bygget med Balsa distansemateriale, både i skrogbunnen og dekk. Regelverket krever 10mm tykkelse, uansett materiale. Så for å få det stivt og lett, er polyester/glass/balsa-sandvich naturlig å velge.

Noen flater på sidene også. Snipen er rund under, (mye "rocker"), og det er nesten umulig å få ut alt vannet som samler seg. Derfor vil det trekke inn gjennom polyesteren på innsiden. På denne båten var det tydelig at det har løsnet langs "kjølen". Her er det en flat struktur som ikke er sandvich.  Skrogtest viser godt hvor laminatet har løsnet. Se video.

Hammer testen sier ifra. Hvis du har god lyd, vil du høre boink-boink på venstre side som er dårlig, og klakk-klakk på høyre side som er god.
    

Det er lagt inn litt isopor som skal hidre at snipen synker hvis mellomrommet fylles. Men dette har løsnet og er i fri flyt.



Ned til høyre mot midtskips er balsaen dårlig. Her samles det også vann.

Bakdekk har også fått delaminering, men utenfra.

Til venstre er det bra, til høyre er det dårlig.


Balsa, våt.

Støtten for rorbeslag står konstant i vann og råtner selvsagt.

God sammenføyning skrog/dekk. Sandvich i dekk, men mindre i sidene, bare et felt midtskips.

 Isopor på vandring...


Til høyre er det dårlig balsa, til venstre er det ok.



Kommentarer