Orust Orust beste best

Det er ikke uten grunn at de har laget verdens beste båter her. Det er passe langt fra næreste storby slik at de kan bruke gamle håndverkstradisjoner som har overlevd på bygda. Og der er gamle slipper og verksteder overalt. Arbeidslønninger er sikkert ikke bynivå. Men det er påtagelig mange produksjonssteder. Henån har Najad, Malø og Sweden yachts er i et sted Gud glemte, Kungsviken, Hallberg Rassy er i Elløs.

Det er gøy å seile her, gamle arbeidsfolk fra verftene går rundt i gatene og er oppriktig interessert i båt og konstruksjon. Traff på en som hadde bygd sin egen Magnifik Midget for 40år siden og jobbet på fabrikken. Folk har gjerne båtene sine hele livet.

Men den nye tiden er kommet. Den ytre leden med de fine stedene ute i havet, kalles bare E6. Havneleien er skrudd opp og minstesatsen er for båter under 13m! På Gullholmen koster det 350kr. Litt mye for en 14foter. Vi fikk tips om en gratis plass. En restaurant med kaiplass.

Vi søkte oss vekk fra turiststrømmen og kom til Bassholmen. Et sted for gamle trebåter, med museum, iskiosk og turstier. Her var det kajakkutleie og turstier. Vi fikk 50kr avslag fordi vi hadde så liten båt. (220-50). Her var det lett å bade fra brygga og spise frokosten på land, noe som Beate satte pris på. Ved å melde seg inn i Bassholmen foreningen, kan man leie seg hus her mot å øse båter og åpne museet for publikum. Da kan man også låne båtene så mye man vil.

Det var fristende å slenge seg med på "Tjørn rundt", som var en dag etter vår avreisedag. Neste år, ja!

Nytt iår er cockpittelt. Det er en lettpresenning, støttet av tre seilspiler  på 3,2m. Det passer på både scampien og Krillen. Egentlig er to spiler nok. Her er det krøllet ned og har en dobbeltspile bakerst.


Her er alle tre spilene oppe, men sprayhooden gjorde halvejobben. Det blir mye lunere inni båten, selv om den ikke er lukket i enden.

 Vi seilte også inn til brygga alle steder. Det var litt spennende i begynnelsen, men Krillen er lett å få til. Kjekt å ha fendre klart, i hvertfall en. En av oss hopper i land og holder båten, mens den andre fortøyer. Motvind i sluttspillet er viktig, så storseilet  mister kraften. 
Det er egentlig ikke lov å overnatte her, og Beate fikk kjeft på morgenkvisten da folk kommer ned for å ta morgenbad.

Karplotter til 500.- på Elkjøp. Fungerer utmerket. Det er mye bedre batterier på disse enn den jeg har fra 2012. Nexux 7 er nå arkivert. Jeg kjøpte Navionics kart i 2013, HD, og kan fortsatt laste ned så mye jeg vil gratis.Jeg har oppdatert ny mobiltlf og to Lenovo plottere.
Vhf er med, men ikke mye vits i å ha inni fjordene. Nå har vi strøm til å lade plotter og mobiler og fastmontert lys. 50w solcellepanel er rikelig.Kan sikkert betjene en autopilot engang også.
Etterhvert skal jeg bygge om til enkel rorkult. Dobbel tar for mye plass i en liten båt. Portapottien får stå bakerst der ingen kan tråkke uansett. En ponsjo fra IKEA gir privatliv.

En liten gassboks varte nesten en uke.


Nytt i år er solcellepanel 50w og batteri for lys inne og lading av nettbrett og telefoner. Dette var en lettelse. Ifjor satset jeg på en liten sak fra biltema og måtte lade litt rundt omkring. Iår var det ingen stress med strøm. Kartplotteren kunne stå på kontinuerlig.
Det er også kommet på en plate som dekker hullet mellom bøylene foran baugen. Og strekkfisken foran er erstattet med en talje for å sette masten hurtigere. Ingen fokk. Det er bare å skli avgårde og heise seilet på vei ut. Det er også enklere å lande med et seil, selv om det kunne vært fint å bakke fokka og bremse farten av og til. Her er vi på Handelsmann Flink, gratis liggeplass og Irsk folkrock konsert.

En tallerken er ute og seiler aleine.

Lånte en håv av nabobåten.
Gullholmen. Det koster 350SEK å overnatte her, dagsbesøk koster 50SEK.


Det er ikke all mat som holder seg like godt. Når det er varmt i sjøen (19gr) så har vi litt problemer. Hvis vi ligger lenge på et sted, så går det an å låne plass i en fryser for å lage fryseelementer. Ellers pleier vi å kjøpe frossenmat, som holder kjøleboksen kald i to dager. Skal se litt på om det finnes bedre kjølebagger. 50w solcelle er ikke nok til å drive noe kjøl. Og landstrømmen her i Sverige koster 50SEK ekstra. 

Sovelemmen blir utebord.
Gullholmen.







Mange rare båter.

Vi overnatter gratis på Gullholmen restaurant mot at vi spiste her. Bare for mindre båter, men en større båt kan få plass ytterst. 
 Fra Gullholmen sørover er det fine stier å gå på tur.



Skagerak.


Kul båt med dobbelt rorsystem.

Plutselig dukket det opp et serveringsted midt på øya. Passet veldig bra med kaffe og kaker nå.
Her kan man også tuppe iland med hekkanker. 

 Badstu til utleie. Svenskene er glade i å bade.


Kaien i enden av stranden egner seg med hekkanker. Klokketårnet er veiviser. 



Det er ikke akkurat mye bølger når det er vestavind.

Fin kryss utover mot Keringøn i sønnavind. Med bare storseil så er ikke 90gr kryssvinkler så galt. Mange skjær i sjøen her. Fint med plotter. De røde punktene er skvalpeskjær.

Keringøn


Flyttet krillen innover, det var for mye sjø på yttersiden av flytebryggen. Her kostet det 260SEK.

Flagg er fest!



Nærmeste nabo, samme pris for oss som for opp til 13m. 260kr. 

Ble litt lei av E6 en på havet, som svenskene kaller det der ute i skjærgården. Så vi fant et museum for "allmogebåtar". Her var det stillere, kjekke folk, mye å se på, fotturer og bading. Vi var her to dager og fikk 50.- rabatt fordi vi hadde så liten båt!

Så dra til: 

BASSHOLMEN!


Fra badehuset, med badstu.




Vandrerhjem med iskiosk og vafler. 




Beate trives best med å ha litt plass rundt seg på land., her var det også i le for vestavinden.


Hallberg Rassey "Misil2" er en godt bygget båt. Her er to herrer på tur. De hadde vert helt til Lista. Den seiler bra og holder seg bra for alderen. Derfor er det ganske mange av dem. Originalt utstyrt med påhengsmotor.

På kryss i trange sund med frisk bris, litt i overkant av hva mannskapet liker, men Krillen har det helt greitt. Vi blir aldri blåst på land, vi kommer greitt over stag (dvs. over i ny kurs forover)

Med motor er det mye enklere....

Litt vanskelig er det å finne en rampe som tillater at  hengeren kan senkes helt under. Dette må til for å få bulben innpå. Det er vanntette lagre på hengeren og ingen bremser. Båten veier 400kg. Totalvekten er 550kg. Bilen kan trekke 720kg, ubremset.

 Vi har ikke motor og seilte inn den trange leden i motvind. Det er heilt annerledes enn å ha motor. Vi måtte ta hensyn til vindretning og strøm. Man må gjennom trange sund og kanaler for å komme ut i den ytre skjærgården. Vi ror i 2kn, men det er ikke nok i motstrøm. Så det er bare å vente på at strømmen snur. Det gir en annerledes oppfatning av det å være på båttur. I dagens verden går det nmeste på å planlegge og å gjennomføre det som er planlagt. Når motoren er startet, venter du bare på at du skal komme frem. Motorlyden låser sinnet i ekstase eller kjedsomhet, alt ettersom, med engang den er vekk, blir verden en annen. Det blir mange flere sanseintrykk og kroppen sitter ikke i ro og venter. Det må jobbes for fremdriften, ro med årer, justere seil, balansere båten. 

Det som kreves er at man har litt bedre tid underveis, at man har lagt inn litt margin på det. Og at man har B-planer for steder å besøke og båtopptak/retur.

Belønningen er at man slipper å fylle bensin og man slipper lukta av dette og motor. Man får bedre plass i båten også og badestigen er mer tilgjengelig.

Vi sjøsatte og parkerte i: 

Henån


Lang slipp krever at jeg må skjøte på med et tau. Da er det viktig med et godt nesehjul. Lar det være igjen 10cm for å få mindre trykk på det. Ellers har Clas Olsson ganske bra nesehjul i hyllene. Det er forbruksvare. Det er litt vanskelig å få Krillen opp igjen, og jeg lurer på hva Norsk seilforbund vet om norske ramper når de satser på J70, som har samme system. Kanskje de lager en oversikt over gode ramper, eller bygger ut med små kraner?

Den ideelle skjærgårdsbåt her rundt Orust. Lagom stor og lettbetjent.

Teak og eik...





Kommentarer