Osterøy - Svolvær - Osterøy

Ferieturen iår gikk til Lofoten. 4 uker og fire dager tur-retur. FØNIX før avreise. Nye hjemmesydde leduker var kjekt . Doghouse er helt nødvendig for å seile langt med korte hvilepauser. Det er gjestehavner med flytebrygge alle steder. Oppgradert landstrøm. Vi hadde med elektrisk stekeovn for å varme rundstykker og lage pizza. 50w solcellepanel drev kontinuerlig bruk av Eberspaicher, Kartplotter.  Den klarte nesten også autopiloten også, men det ble alltid litt motorkjøring og dermed lading. Vi brukte 275liter diesel til motor, dvs 825Nm av ialt 1400Nm.
Vi hadde to vanlige terrengsykler 26," som sto i den ene langkøya i salongen.


Se også

Youtube: https://www.youtube.com/user/MrStokstad

På vei fra Bodø til Fugløy, et høydepunkt på reisen.

Fønix før avreise, nye leduker er sydd heime, Doghouse er på. Det var helt nødvendig for å holde ut de lange etappene på 80-90Nm.


Nyksund (leiebil fra Svolvær)




Svolvær



Kvalvika Lofoten, mye turister her, men så er det jo fint også.
Stedet er også kjent for disse guttene som overvintret. Hytta står ennå.











Reine i Lofoten, der går et fjordsystem innover med hurtigbåt. Innerst er det en  aktuell fottur å ta. 




I Bødø var det Kystspeiderne som hadde samling.

Tror ikke jeg hadde orket å holde en slik finnish, men engelskmennene digger det.

En lettere ombygd Amigo 23 med forhøyet cabin og nye vinduer.



Fugløy, sør for Bodø
Her møtte vi et par i en Elan 35. De kom fra Trondheim og kjente godt til området. Nå har de lagt ut en flott dronefilm på Youtube. (LINK)

Vi gikk iland på Sørfugløy, klatrere skal til Nordfugløy.


Hakfjell til venstre, som vi var oppå. Det går sti opp.







Bolga




Sandnessjøen

Disse to fra Asker, hadde kjøpt en kvarttonner, gammel regattaklasse, med ny påhenger, kartplotter og autopilot for 10000kr. Komlett med regattaseil. Her i Sandnessjøen, de kom fra Nesna og skulle seile hjem på to uker!
 

Vega, Nes og Kirkeøy











Søla 432moh, øya vest for Vega.




Leka, rett nord For Rørvik. Spesiell geologi som bare finnes her, på Koriska og i Kalifornia. Det er jorden indre som vises.



På grunn i Sandstad, Hitra. Det gikk på veien nordover, men sørover subbet vi fast i en sandbanke og kom ikke inn.



Kristiansund, vinneren av "must see" byer langs kysten. Båtlaget er fredelig, med dusj og dass og strøm. Det ligger rett ved båtmuseet for gammel veftindustri og trebåter. Byen ellers har høy trivselsfaktor. Det røde og blå huset er bak FØNIX.

 


De bygger opp en replika av skonnerten IDEAL. Den blir byens flaggskip.
http://www.skonnert.no/




 Dette blir byens stolthet.

Byen ligger i et veikryss med vann, og båt er nødvendig. Denne er en kopi av elvebåt på Missisippi, og gikk tidligere på damp.


Mellemverftet ligger rett ved gjestehavna.
http://www.nordmore.museum.no/bes%C3%B8k-oss/kristiansund/mellemv%C3%A6rftet


Absolutt det rette stedet for slike treff.






Ona fyr. Ligger på Ona, bilde fra broen over til Husøy. Like vakkert som alltid. De andre øyene i området skal også være bra.



Oddny Vassdal har galleri i Husøyvågen



Rundingen av Stadt, sørover. Yr meldte 10 ms i vind, men vi hadde det stille.

Kaibutikken i Måløy må bare oppleves. Tror ikke de har oversikt over varelageret.


Hardbakke 
Tysker, 70år, som har seilt 13 år i Norge med Amigo 23. Han er lei av å se bevepnet politi som en del av hverdagen og synes det er mye mer hjemmekoselig her. Her i Harbakke. Ellers er Amigo 23 en vakker båt som er passelig for en gammel mann.



Navigasjonssystem med tillegg av mobiltelefon med navionics. Det er bare å ha USB ladeuttak til alt. Ingen papirkart. Ser nå at Lenovo 7"nettbrettet med GPS er nede i 499.-. Jeg har kjøpt en til som kan vise Marine traffic eller Oncourse. Da vil jeg ha kollisjons alarm med andre båter, og det trengs, for jeg hadde et par "close encounters" underveis, fordi jeg duppet av på feil tidspunkt.

Raymarine Evolution har ikke skuffet. Den styrer flott i havsjø også. Men Fluxgate kompasset er så følsomt at satte jeg radioen i nærheten slo det ut 40grader på kursen. Det kan også slå ut på stålbroer, andre båter tekniske gjenstander.

Rekker alt fra luken.

DAB radio med NRK vær. VHF er også viktig for å få med seg "gale warning", kulingvarsel. Ellers melder Yr mer vind enn opplevd. Og at væromslaget kom seinere enn i virkeligheten.På Stadt kom det 4timer før meldt, med sterk kuling. Vi var i havn, heldigvis.


Det er bra landstrøm i alle havner. Steikovnen vår trekker 600W og det var aldri noe problem. Solcellepaneelet på 50w holdt Eberen greitt, så det var nesten ikke nødvendig å kople seg til. Manglet ledning til den elektriske vannkokeren. Tror strøm er fremtiden for ferie i båt langs kysten vår. Det gjør installasjonen tryggere, og det er billigere komponenenter og lettere og tryggere å bruke. Neste er kokeplate med induksjon.
    

Mye nattseiling, dvs motor. Kjekt å ha marine traffic og se hvilke båter som kom og gikk, hvor fort de gikk, så jeg kunne beregne treffpunkt....


Scampien er jo formet som en moderne minesveiper, som skal unngå radaren, så det er best å henge opp reflektoren.




Bedriftsbesøk på Kvernø boats. De lager aluminiumsbåter i høy kvalitet. Det er flere produsenter langs kysten som har laget lignende båter. Dvs.: tykkere aluminiumsplater som er sveiset, ikke klinket, med færre spant enn Buster ol. Dette gir en fabntastisk holdbarhet for hard bruk, utleie og fiskeoppdrett.
Torgrim Aalmo tok imot oss. Matros Arild har bestillt en til "Mot og mestring" i Bergen.









Hurtigruta Nord-Norge, billigste hurtigrutebåt hjem til Bergen for matrosen Arild. Han mønstret av i Svolvær etter 8dager. Siste natt med sterk kuling.


Dette krysset er bra for seilbåter, da står ikke masten i veien.

Svesnske med en OE32. Han har bygget doghouse med finer og plastet utenpå. Etterpå har han fjernet fineren.

Danske med OE32, verftsbygd Doghouse i flott kvalitet. Nydelig båt. De har også fått satt storseilskjøtet oppå doghouset. Søk på OE32 AUK Fredriksund. 

Motorbåtfolket lever i sin egen verden, og den har tatt endel momenter på kornet. Vær: Telt bak med varme og utsikt. Badeplattform i riktig høyde for båt og kai. Flere båter kan lett ligge utenpå hverandre og det er bare å ta bryggeslengen bak på båtene. Skikkelig plass for jolle og fiskeredskap. Hvorfor har ikke seilbåter samme praktiske løsning? Og selv på store 45fot seilere er det umulig å få god sikt fremover gjennom presenningsplastikk. Du skal liksom stå ute og fryse ihjel. 


Nå har vi gjort seilturen nordover, etter tredje forsøket. Første gang i 2007, da sprang båten lekk ved Ona fyr. Andre gang i 2015, da røk girkassen i Fosnavåg. Denne gangen gikk det greitt uten skader tur-retur.






Kommentarer

  1. Nydelig og informativ beretning.
    Eiler

    SvarSlett
  2. Excellent mate! There are lot of small boat funs all around the world.
    All the best from 5m ocean cruiser AUSSIE team! (Setka yacht from Poland /Australia)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar