Drøbak i september

Drøbak i september er ikke så værst. Drøbak skiller seg ut fra de andre gjestehavnene med veldig lave priser, Son har 260kr, Sætre har 200, men Drøbak har 83,- for båter under 20fot. Da er strøm, dusj og vaskemaskin-tørketrommel inkludert. Dette er egentlig et lurt trekk, for det er stort sett to personer i hver båt om den er liten eller stor. Og folk i de små båtene har ikke så mye med seg og bruker kanskje heller butikker og spisesteder på land. Og det er det mange av i Drøbak.

Vi kjøpte en liten frostsikrings ovn på 200w for 150.- på Biltema. Da holdt vi grei varme i båten.    Beate var på hospitering, etterpå hadde vi sykkeltur rundt om distriktet og dusj etterpå. Jeg seilte litt rundt om dagen. Det var litt lite vind, men etterhvert fikk jeg noen veldig fine vinder fra NV. Poenget er å se om jeg kan få mer fart og høyde med å bruke fokk. Turklassen i Tjørn rundt neste år, frister.

Vi ser at med trailerbåt er det ganske greitt å ligge på et sted å dra litt ut på forskjellige steder om dagen. Det er fine sykkelmuligheter på østlandet og syklene hadde vi i bilen. Da kan vi ha tilgang til bil og komme oss litt rundt i terrenget. Vi hadde en tur ned til Son og ble litt skuffet over at det var ganske hypet opp der nede. Gamle hus og rare kneiper er koseligere enn stål og glass. Det lignet mye på Stenungsund. Dyr havneleie og dyre restauranter. Men båtfolk har jo god råd....

Sjøsatte på mandag og tok opp båten på fredag ettermiddag og var hjemme 0030. Båten var oppe og nedrigget på et time. Det tok litt over en time å rigge den og sjøsette. Det er en stund igjen før vi kommer ned i Campus tid på 30min.

 Søndag morgen, på vei hjem fra Høststormen regatta og en fjerdeplass av 7båter. Så dro vi videre med Miranda på slep.

 Alle stag er tatt av for å hindre at noe dingler og gnager på mast eller skrog.

Ny badetrapp ble ikke brukt denne gangen.

Fint vær på turen over til Oslo og Drøbak.

 Ingen kamp om plassen.  Båthavna er bare fire år gammel, og de hadde visstnok stein til å lage en skikkelig molo mot fjorden. Men de valgte betongbrygge isteden. Kanskje det var tidspress. Hele havneanlegget beveget seg 2m opp og ned da stor lastebåt for forbi i 17kn. Da var det godt vi lå longside akkutat da, men neste gang tar jeg med gummidempere.




Nye båten til Henrik (First Mandela) i bakgrunnen. Ny Elan 35. Tilfeldig med kjentsfolk fra BS.

Testing av Gennaker. Den er egentlig litt liten til at det er bryet verdt å heise den.

 Båten med rødt merke heter st.Pierre og var båten til Odd Børretzen. Det er en Albin Singoalla.  Den er nå til salgs. Her ligger den på andre siden av fjorden.


 Jeg henger gjerne opp en plakat om Krill2, Miranda. Det er mange som synes at det er en facinerende båt og slår av en prat. Den er liten, men vi får alt med av klær og utstyr. Den seiler bra, selv om den er fullt lastet. Og den tåler mye vind.

 I Vindfangerbukta var det en bedre rampe enn i Drøbak. Krillen gled rett innpå og det var bare å kjøre rett opp. Noen ganger må jeg skjøte på med et tau hvis rampen er slakk - som i Henån, Sverige. Det slapp jeg her og sparte mye tid.

 Tilbringerkai.

 Rekkeviddeangst med diesel. Vi brukte endel med drivstoff med båt på slep. Vanlig er 0,55 l/mil. Til Sverige gikk det 0,80. Målte ikke denne gang. Oslofjord tunellen var ikke noe problem i forhold til vestlandsfjordtuneller.

Godt å komme hjem til finvær og en god vits.

Så var det VM i sykkel i Bergen.


Kommentarer