Over atlanteren med 5m båt.

Over atlanteren med 5m båt.

Regaty Setką przez Atlantyk 2016
Visste det ikke, men polakkene har guts. De arrangerer en ragatta over atlanteren med 5meter båter. De skal være selvbygde i finer/epoxy/duk. De kaller dem "hundre", eller SETKA, som kommer fra at den første prototypen kostet 100tusen gamle zlotych. Deretter heter også regattaen "over atlanteren i hundre". Elektrisk autopilot er ikke lov, bare hjemmelagd vindror og bare håndholdte GPS/VHF. Heller ikke kommunikasjon ellers, som satelitttelefon, kortbølge. (de har også en divisjon2 der kommunikasjon og satelitttelefon er lov) Veldig polsk - men dette minner om den første minitransat regattaen i 1977 med Bob Salmon.
Franskmenn har prøvd seg på å lage en 4m regattaklasse, men det har ikke lykkes. Mye av utstyret for å dra langt, veier det samme uansett, seiler 80kg, vann 120kg, navigasjon, mat. Men en 5m båt  klarer vekten bra. Det er en maksvekt på 800kg, Nettovekt er 470kg. = 330kg nyttelast. Større totalvekt vil gjøre båten usikker, kan synke, større belastning på strukturer. Behagelig er det ihvertfall ikke. Båten rister hele tiden og det skal en sterk kropp til for å tåle dette, se denne videoen.


Båtene skal være laget av seileren selv og de konstruktøren heter Janusz Maderski. Båten ble først tegnet i 1986 med oppdragbar kjøl. Seinere ble det satt på en stålfinne for å kunne seile i Østersjøen. Deretter kom blybulb. Første regattaen var i 2012 hvor to båter fullførte. For 2016 regattaen ble tegningene modernisert med rett baug og forbedret cockpit. Egentlig er jo dette en campingcruiser for fire personer. Siste modell ser mer ut som en soloseiler. Fopiggen er forbeholdt vann og utstyr, man ligger godt i midtgangen. Men det var også to båter som seilte doublehanded. Det skal det ikke være mulig å gjøre i 2020. Båten blir for tung. To båter har også seilt hjem igjen til Polen. I 2020 er det neste regatta. Det deles i "Ekstreme" og "Sport"klasse. I Sport-klassen trenger man ikke bygge hele båten selv(50%) og det er friere med utstyr. 
Janusz Maderski er konstruktør: Båten hans i 2012regattaen het Skwarek og den er enkelt utstyrt. Likevel kom han seg til Martinique uten problemer og sier at han aldri følte seg utrygg, selv i dårlig vær.(Youtube). Han seilte konservativt med line ut bak i dårlig vær. Nede i bølgedalen sto båten i ro.
Gammel blogg med bygging av Skwarek: http://setkaatlantyk.blogspot.no/
Ny blogg:http://www.maderski.pl/setk--przez-atlantyk-2016.html
Siste utgaven ser mer ut som en forminsket minitransat. 
Det er satt på et stikksverd bak for å hjelpe medvindseilingen.Men de fleste henger på to ekstra sverd på utsiden bak. Ellers er det hjemmelaget vindror. Polakkene får til å lage forskjellige hjemmelagde utgaver, som alle virker. Vinneren 2016 seilte like fort som en sein minitransat i protoklassen. Han hadde en gjennomsnittsfart på 5kn. Det ble rapportert døgnfart på 144Nm. Og det med vindror! Som kjent, seiler man medvind, fungerer vindror dårlig i surfene av mangel på styrevind.
Lech Stoch, Giga - 22 dager 13 timer 43 minutter
Derfor gikk man over til elektrisk autopilot på minitransat. Men her har teknologisirkuset tatt helt av og det er helt umulig å være med uten å ha økonomisk god dekning. (en ungdom jeg møtte i 2003minitransat, Lanzarote, hadde en far som var gullsmed.)
Høyden inni er 130cm. Det 100cm over benk og det er bra sittehøyde. Ved 140cm kan man stå krokbøyd og ta på bukser (mini). På bildet er det fem mennesker inni båten.



Nils-Göran Bennich-Björkman seilte med oppdragbar bulkjøl med 10mm syrefast stålplate. Den holdt på å dele seg i Stillehavet på grunn av vibrasjon. Han måtte trekke opp kjølen og jolleseile i syv dager før han kom til land. Så det lønner seg å sparkle på litt mer form - men dette er også typisk polsk, minimalistisk og enkelt, ikke gjøre for mye ut av det. "Godt nok te han", som de sier på Osterøy. Mer om "Nisse" her:
Masten er ustaget som på Krill2, mer flyteskum inni, eller i tre (Aussie). Bilder fra kjølen (60kg) og Bulb(120kg) (Krill2 har 125kg bly og eikesverd)
Kjølbladet er 10mm stålplate, sveist på en anlegg og skrudd på båten. Rundet foran og spisset bak. ingen forming ellers. 
Aussi er en velbygd båt av en polakk i Australia, han har syrefast AISI316 i kjølbladet i motsetning til mange andre som pinnesveiser vanlig svartstål.

En annen kjøl, noen galvaniserer kjølen.





Kjølsveisen skal være minimum 7mm, her er den 14mm. Båtene gjennomgår en kontroll før de er godkjent for transatlatisk cruise.

Sikkerhetsutstyr, bærbar epirb, Findmespot. Noen har Delorme og Ais.

Polsk billlig sjøsetting, dumpet av hengeren, venter på høyvann.
2016 modellen med sverdkasse bak. Billig sjøsetting, venter på høyvann.


Resultater fra 2016 er her:

Her er også facebookside:


2016 race ikke godkjent båt, nydelig båt. Hadde fått mangellapp ved kontroll og kunne ikke dokumentere utbedring. Seilte likevel over dammen og tilbake igjen..

Kom over en underlig annonse i topbarcos. Dette er er en seiler som har gitt seg på veien, strandet blant hippiene på la Gomera og Tenerife. Han selger båten sin for latterlige 5000EUR. Men å ta den med på båt hjem kan du regne 20000kr pluss i fergeutgifter. Kanskje bedre å sende den i en konteiner, det koster 13000 til Gøteborg. Det kan likevel være lønnsomt, for Miranda kom på 150 k kr med henger. Du kan jo også seile den hjem via Azorene. Denne båten har heller ikke gått igjennom den pålagte kontrollen, men seilte allikevel sammen med en annen båt som krasjet i moloen på Tenerife . http://meluzynaspa.blogspot.no/ 
Tror han brukte for mye tid på mekking og sponsorarbeid enn på seiling.

Annonsen:
Tydelig litt for stor teknisk interesse her.

Bloggen hans med mye Kanariøyene stoff:
Facebooksiden viser at han er en oppfinnsom type:
Youtubekanalen hans:
https://www.youtube.com/watch?v=oZyl8RR7GIQ

Ellers kan det være utfordrende å bygge en båt når man har familie. Tomasz Turski startet byggebloggen med et sitat fra en annen båtbygger som bygde trimaranen Demon:

CZWARTEK, 10 KWIETNIA 2014

W sumie od tego powinien się zacząć ten blog


Jeśli chcesz mieć własny jacht na miarę, swobodnie nim żeglować – to zbuduj go. 
Musisz jednak wiedzieć, że czekać cię będzie 1000 dni pracy, będziesz skłócony z żoną, 
nie będziesz miał czasu dla dzieci i znajomych. 
Sąsiedzi będą uważać cię za dziwaka, postronni za wariata. 
Przez wszystkie te lata będziesz tylko myślał o tym co jutro musisz zrobić aby wreszcie 
wypłynąć. Będziesz musiał ścierpieć ignoranckie rady i opinie, wyzbyć się dumy prosząc 
o pomoc, przełknąć gorycz zawodu gdy jej nie otrzymasz. 
Przekonasz się, że autorytety nie są wszechwiedzące, surowce są byle jakie, książki nie 
dość treściwe, opisy na produktach kłamliwe, a specjaliści w fabrykach 
niedoinformowani. 
Ostatecznie dotrze do ciebie, że potrzeba perfekcji jest złudna i staje się proporcjonalna 
do czasu trwania budowy, przeszkodą w jej zakończeniu. 
Ciągle będziesz musiał wybierać między pragnieniem a możliwościami. 
Jeśli wytrwasz, wyprowadzisz kadłub z warsztatu, zmontujesz na sucho, potem włożysz 
to wszystko na przyczepę, zawieziesz na brzeg, położysz na wodę i …nie zatonie! – to 
musi świetnie żeglować. 
Wtedy będziesz w siódmym niebie. Ty jesteś zwycięzcą nad słabością, nad zwątpieniem 
gdy coś nie wychodziło i gdy brakowało pieniędzy. 
Teraz możesz już odetchnąć i zapraszać znajomych: tych życzliwych i pomocnych, 
którym chwała i tych zawistnych, którym też dzięki bo najwięcej mobilizowali. 
A potem będą cię podziwiać lub szydzić z twoich rozwiązań. To obojętne, bo zawsze to 
już jest twój jacht, dzieło twoich rąk, które stworzyłeś z dziecięcych snów. 
Zrealizowałeś swoje marzenia. 
Buduj!!!


Oczywiście pionierzy pokazali że nie do końca jest to 1000 godzin i nie lata bo to mały jacht ta 100 ale coś w tym tekście jest (nie jest on oczywiście mój)  


Oversatt (google) til norsk blir det:
I alt bør denne bloggen starte med dette. 


Hvis du vil ha din egen yacht, seiler den fritt - bygg deretter den. 
Men du må vite at du vil ha 1000 dager å jobbe, du vil være i strid med din kone,  
du vil ikke ha tid til dine barn og venner. 
Dine naboer vil betrakte deg som en freak, en outsider. 
I alle disse årene tenker du bare på hva du må gjøre i morgen for å komme deg  
ut. Du må akseptere uvitende råd og meninger, bli kvitt stolthet ved å be  
om hjelp, svelg bitterheten i yrket når du ikke får det. 
Du vil oppdage at myndighetene ikke er allvitende , råvarene er slurvete, bøkene er ikke helt konsise, beskrivelser av villedende produkter og spesialister på fabrikker  
uinformert.
 
Til slutt kommer det til deg at behovet for perfeksjon er illusorisk og blir proporsjonal  
med byggets varighet, et hinder for ferdigstillelsen. 
Du må fortsatt velge mellom lyst og muligheter. 
Hvis du fortsetter, tar du skroget ut av verkstedet, monterer det tørt og legger  
alt på påhengeren, tar det i land, legger det på vannet og ... det vil ikke synke! - den  
må seile flott 
Da vil du være i syvende himmel. Du er vinneren over svakhet, over tvil  
når noe ikke kom ut og når penger manglet. 
Nå kan du puste og invitere venner: De hyggelige og hjelpsomme,  
som roser og de misunnelige, som også takket være de mest mobiliserte. 
Og så vil de beundre deg eller spotse på dine løsninger. Det er likegyldig, for det er alltid  
din yacht, arbeidet i dine hender som du opprettet fra barndomsdrømmer. 
Du har gjort drømmene dine til virkelighet. 
Bygg !!! Selvfølgelig viste pionerene at det ikke er 1000 timer og ikke år fordi det er en liten yacht, men 100 er noe i denne teksten (det er ikke min selvsagt)  

Kommentarer

  1. http://www.zewoceanu.pl/About-our-projects

    SvarSlett
  2. Sporloggen: https://share.garmin.com/atlanticpuffin

    SvarSlett
  3. Veldig typisk polsk selvpining, har jo prøvd småbåtliv på havet selv. Det er en basille, heldigvis er jeg blitt for gammel til dette nå. Men bare tenk deg, Harald, å bli slengt rundt i bølgene inni en trekasse av finer. Mye lyd er det også, bølgene klasker rett i øret på deg.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar