5m cruiser. Ergonomi.

Generellt

Med liten båt, er det kort vei til alt. Det blir som å kle på seg en jakke og stikke hånda i lomma. En lomme har en brødskive, rorkulten er som en beltespenne. Storseilet er en glidelås foran og gennakeren er en lue som du får på plass. Alt er lettere og håndterbart i forhold til en stor båt.
Forskjellen en de raske bevegelsene, det kan gi en mer hjerte i halsen opplevelse for de som ikke tåler det. En type som Sven Yrvind, tåler det mer enn de fleste, og ser helt bort fra det som et argument.

Doublehanded

For å være to personer i en liten båt, må den enten være åpen, eller være dobbelt så stor. For skal et tomannstelt fungere, så må det ligge helt i ro. Dvs. tur for to i en liten 5m båt, fungerer innomskjærs, fra sted til sted.

Singelhanded

Men på havet er det ideelt for singelhanded med en liten båt. Det gir en fantastisk naturopplevelse og kontakt med seilingen. Det  kjøre forseil ustaget på en liten båt, er raskt og lett. Du trenger ingen dyre ruller, det gir hele tiden et passelig seil til den vinden som rår. Det er vanskelig å få det til å stå skikkelig på kryss, men da seiles det kun på storseilet. Dette er utprøvd på Krillen. Det er vanskelig å få forstaget til å bli stramt nok uansett. Det belaster båten kollosalt. (Det sies at på Scampi 30 skal man stramme så hardt at ikke propellakslingen går rundt!) Siden mastheadriggen ble oppfunnet, har man måtte slite med et stort forseil. De båtene som har kastet akterstaget, får aldri fokka til å stå skikkelig uten lensetakler, og det vil ikke folk flest ha. Dette her en en slags naturlig reaksjon på problematikken, men må ofre litt på maksimal båtfart.

Medvindseilas i hardvind.

Medvindseilas i lettvind.

Vurdere også å ha bomløft (blå line) og bruke det som akterstag ved gennakerseiling. Og ikke bruke storseil i det hele tatt. Har en gennaker på 33kvm. Den krever 6,6m mast, men jeg kan jo klippe den ned til 30kvm - og det er stort på en slik båt. 18-25kvm er nok. 18kvm er lett å ta ned.


Det er et poeng å gjøre båten legjerrig i medvind, slik at den ikke broacher. Et stort storseil med masten midt i båten gir broach på et et blunk. Men det må ofres på motvindegenskapene. Lensetakler sikrer masten med gennaker. Med tre vant på hver side, blir det for tungt med stålwire. Dynema er lett. Og det blir billigere for man slipper å presse terminaler (endestykker).

 Denne båten på 5 x 2,30m seilte t/r USA. Den er en nedskalert Open 60, svingkjølen stikker 2,5m. Men her på bildet ser vi at den seiler på nesen, sidelengs på strykejernfasongen sin. Den er for bred i hekken, og masten er for høy. Sok Youtube på Fipofix. En god historie om selvpining. Begge rorene brakk underveis, autopiloten sviktet og han måtte styre selv. Det hører med at rorene brakk også under testingen. En båt er en visuell drøm. Det er billigere å teste ut drømmen i liten målestokk. På denne båten er det 4 forstag med seil på rulle. Er det nødvendig?

Å leve ombord



Ser at det vil være enkelt med et cockpittelt på bøyler folder bakover og ligger under rorkulten. Vi hadde det på Campus 650. Da kan man seile båten innenfra i dårlig vær. Og sove ute, lage mat i cockpit, dusje der, sove flere osv.

En god plass på langtur.

For å være tørr og holde varmen, er det godt å sitte i luka med en sovepose over beina. En benk under luka gjør det lettere å gå inn og ut. Det blir bare et lite trinn ned, så holder man i kanten og sklir med beina forover og ned i fotrommet.

Fra luka ser man over dekk uten å få vind og regn på kroppen.

Hvile underveis, det er raskt å svinge seg rundt og se over kanten for å sjekke utkikken. Det er viktig for å holde hvilepuls og forbli i halvsøvne. En større båt krever at man går opp for å sjekke. Da går pulsen opp og man kommer ut av REM (Rapid Eye Movement) fasen. Meditasjon senker seg til under dette nivået også. De som har flydd kloden rundt solo, har brukt meditasjonsteknikker for å hvile effektivt. For å holde seg innenfor Alfa state (meditasjon), bør man være i sittende stilling, for folk flest. Men en som er godt trent kan holde alfa i alle stillinger. For de fleste i liggende går meditasjon over i søvn, så da må man ha en eggekoker med høy lyd.

Kjøl under transport. Har tenkt at det kan være praktisk å ha kjølene inni båten underveis på trailer. Også et system for å ha dem inni som innvendig ballast i et nødstilfelle. Men det vil utvilsomt være raskere å lage kjølkasser på sidene og bare la kjølene være lagret i dem.












Kommentarer