Shetland 2019

Det ble bare Shetland, og ikke Færøyene som planlagt. Det var værvindu med lettvind, men det gamle ekteparet orket ikke mer. Vi hadde en dårlig pakning på dieseltankmåleren som gikk i oppløsning og sendte et par liter diesel ned i kjølsvinet. Det fikk Beate til å neste svime av og bare brekke seg resten av turen over. Jeg har problemer med nakken som gir hodeverk. Men vi var forberedt, et rev var satt i storen og vi seilte med nr.2 fokk, som kan rulles inn. Så odet var lite behov for å gå på dekk. Raymarine Evolution klarer også havsjø utmerket. Stiller den på "fritid", som er laveste nivå. Da bruker den lite strøm og holder kursen greitt, litt som en søvnig rormann. 50w solcellepanel holder Eber, Kartplotter, Autopilot gående i timesvis. Skrur ned på plotterskjermen for å spare strøm.

Så det var bare å vente til skuta kom frem til bestemmelsessted - leste bok og sjekket utsikt hvert kvarter med eggekokeur. Beate lå nede i dørken. 40 t , 33 motorseiletimer med 0,75l / t. 200Nm fra Hjellestad til Lerwick.

Tilbake var det fantastisk bidevind og av og til var vi oppe i 7kn.  31t fra Outer Skerries til Fedje. 161NM. Men til tross for sjøsyketabletter og ren og fin båt ble Beate dårlig igjen. Vi hadde litt mer vind underveis og et par sjøer over båten. De fant selvsagt veien ned gjennom noen hull vi ikke visste om. Så da må jeg jobbe litt mer med sikasprøyten.

Så da er det slutt på havseilaser for vår del. Beate har også utviklet et angstforhold til alle seilbåter som krenger og skyter fart og Miranda, Krill2 er for salg. Bare brukt en uke hver sommer. Ellers lagret innendørs. Leie betalt frem til 1,mai 2020. Den har kostet 160.ooo.- kom med bud.  Bare Askeladden oppfyller hennes båtønsker.



Har seilt siden halv seks fra Hjellestad. Nå er klokken 23. 



Trøtt


Første morgen i Lerwick. endelig mat som ikke kommer opp igjen.


Så var det prosjekt sykkeltur på Shetland og vi hadde fine dager. Folk er veldig vennlige og forteller gjerne. Bilistene er forsiktige (hvis de ser deg i tåkehavet).


Voe ligger rett sør for Brae og Hamnavoe ligger rett vest for Scalloway. Vi busset til Sumburgh og fikk med syklene på bussen til Brae, slik at vi fikk en tur til Mucle Roe. Tilbake syklet vi småvei over Kergord.



Lerwick


Scalloway

Over til Trondra

Hamnavoe ligger vest for Scalloway






Butikken i Hamnavoe



Sykling på Bressay, tok fergen over fra Lerwick.






Huset heter GeirHilda






Noss, vi tok ikke båten over, men det er et sted å se på fugl





Oppe ved radiomastene på Bressay




KNAB i Lerwick. Ved gravplass og mini golfbane


Neste nes på sørsiden. Her går det en fottur rundt








Game og flower park Lerwick


Brae boating club. Her er også camping og wc.

Mucle roe, fantastisk flott









En kar som viste oss rundt i 2012 var hjemme. Vi fikk tea og kjeks. Han hadde vindruer i glasshagen.

Ville hagefantasier 




Brae boating club







Voe, et sjarmerende sted



Her var det god matservering før, nå var det bare sprit








Sumburg head, sydspissen av Shetland. Vi tok bussen ned


Mye charity her, lite kommunalt ansvar





På vei ut fra Lerwick, endelig sol. Neste er 4timer til Outer Skerries



Out Skerries. Bildekkene er i oppløsning og smitter svart bek over på alt. De skulle vært skiftet ut. Vakten kom og skulle ta 300kr i betaling, men noterte "no contact"i blokka si, da vi sa vi skulle dra om en time. Han undret seg over at det ikke kom flere båter ut dit lengre. Men grunnen er nok at de tar betalt for minimum tre dager. Og Lerwick er oppgradert med to nye flytebrygger. Dessuten er bildekkene noe dritt.
















Engelsk plattform, de kalte oss opp da vi var forbi bare for å forsikre oss om vi visste at de hadde sikkerhetsone rundt plattformen. You know there are gases. Vinden blåste fra oss mot dem!

Først Fedje, så Kilstraumen

Topp sykler for båt, 9,5 og 10 kg.

Hjemmehavn i Fotlandsvåg.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg