Krill2

Krill2 Er tegnet av Skipsarkitekt Georges Auzépy-Brenneur. Den ble egentlig tegnet for ca 20år siden. Det var da en som ville ha den 30cm kortere, slik at den var under 4m. Det var noen entusiaster som trodde på en armada av 4m båter som skulle krysse Atlanterhavet. Det ble bygget en Krill1 av tre og 3 av plast. Patrice Maillard hadde en av de første båtene og seilte den i ti år. Han tok kontakt med Auzépy-Brenneur og den båten vi ser idag er resultatet av dette samarbeidet. Phillippe Delamare tok på seg arbeidet med å bygge båtene.Han er en entusiast so elsker å arbeide i tre. Det er påbegynt en form for å lage den i glassfiber-polyester. men egentlig det vanskelig å få båten like stiv og lett i det materialet.

Matrialet nå er Stripplanking med furu i underdel. Et lag med 200g glassfibervev på ytterside og på innerside. Distansemateriale bygger 1cm. Dekk er laget med 9mm marin okume kryssfiner. Et lag 200g duk på yttersiden. Alle flater er forseglet med epoxy.

Duken blir sparklet med epoxysparkel, deretter primet med epoxy for å lukke alle porer og malt med 2komponent polyuretan maling.







Krill1, men med Krill2 mål. Patrice ved roret.
Samme båt, men med ny pushpit foran. Den gamle var for bevegelig.
 Krill1 med den gamle pushpiten. 

 Krill2 i strip planking. Den runde formen minner mye om Pogo1 som ble laget i samme tid. Denne formen vil ikke plane optimalt, men den gjør at båten holder kursen med surret ror. Hvis den hadde vært flat, som på Microsail, vil små endringer i krengingen gjøre utslag på kursen. Jeg tror også at hvis du skal ha en båt med stor lasteevne, så må den enten ha denne formen eller spiss stevn for å ikke trekke med seg for mye vann. Dvs. jeg ofrer planeegenskapene for turegenskaper.
Krill2 ble en tomannsbåt med sine 30cm+ og er nå 427cm lang.. Før var det en dedikert enmannsbåt. Som det viser her, er det best å skjøte gennakeren foran forstaget. Det er for lite plass imellom forstaget og gennakeren. 
Båten seiler høyere for bare storseil, men jeg må sette skjøtepunktet lenger inn for fokka.
9mm okume preformet gir byggemoduler for cockpiten.
Innvendig belagt med 200g duk. Alle skott limt med epoxy. Det er noe annet enn hva som blir gjort med Fabola Campus og andre båter, der alt er limt inn med sikaflex.

Det er fullspilet storseil i god kvalitet med ferdige sleider satt på. Tre rev er sydd inn, men det er mye duk fortsatt med tre rev. Det er bare å montere med noen blokker og lage singelline revesystem. Pllanlegger et eget stormseil. Det mye seilareal på denne båten og Patrice sier at den beveger seg lett.
Med 3rev ser det omtrent slik ut. Det er ikke forskjell på to eller tre rev fra seilmakeren. De vil ikke ha et lavere storseil. Jeg har løst ut hardvindspekteret ved å sette opp en mesan. Ved å stramme opp forstaget har jeg en flaggline i dyneama fra mastetopp spent opp til akterstevn. Jeg vil nå heise opp et dynematau (akterstag) som spenner opp direkte på vantfestene og forstaget. Fokken er satt helt ut i borde og er nå ganske flatet for hardvind.





Dette er grunnen til at jeg valgte Krill. Den styrer seg selv, helt nødvendig for å kunne seile langt. Autopiloter er dyre, krever mye strøm og bråker. Jeg slipper et voldsomt opplegg med strøm her.
Alle skulte flater er dekket med epoxy.
Flyteskum i isopor. Bedre å forholde seg til ved reprasjoner. Billigere ved produksjon.

Kjølen er laminert i eik. Det skal være solid nok. Bulben veier 125kg.



Kommentarer