Microclass.no

Stoff fra hjemmesiden
microclass.no 

A55 from Eivind Amble design 1979

ImgTitle

Venezia 2006
ImgTitle

Båten skal opp på hengeren!
ImgTitle

Med en jekk fikk jeg baugen opp og resten gikk greitt.
ImgTitle

Hengeren var løs og ble trukket inn under båten.
ImgTitle

Klar til avgang, masten er delvis på båten og på bilen.
ImgTitle

Trang under taket på danskebåten.
ImgTitle

Havari på Sharan i Thisted. Dette var langfredag. Vi rakk fergen hjem igjen og dro ned tirsdag etter påske.
ImgTitle

Fremme i Venezia, en glad båteier.
ImgTitle

Siling langs Lido.
ImgTitle

Første overnatting.
ImgTitle

Samme sted så langt veien går syd på Lido. Frokost.
ImgTitle

Morgenstund
ImgTitle

Ikke så mye vind, ingen motor.
ImgTitle

Bading, 16grader.
ImgTitle

Vi betalte pr.fot og fant alltid plass.
ImgTitle

Utenfor moloen, på Adriaterhavet, veldig skummelt...
ImgTitle

Havneby nord for Venezia.
ImgTitle

Tidlig morgen for å følge tidevannet ut. Ble nesten påkjørt i kanalen. Vi hadde ikke lanterner. Bare fiskebåter utpå.
ImgTitle

Passasjerbåtene var hensynsfulle.
ImgTitle

Burano med skjevt klokketårn og fargeglade hus. Ingen overnatting, bare restauranter og fastboende.
ImgTitle

Vi seg inn i gjørmebunn og parkerte. Greitt med liten båt.
ImgTitle

Padling ut til Murano med bysantisk kloster. A55 er en grei båt å padle.
ImgTitle

Taxibåtene lagde voldsomme bølger.
ImgTitle

Det er 0,5m vann utenfor de oppgravde vannveiene. Her er det noen som sanker skjell til middag.
ImgTitle 

Seiling til Fedje 27.sept.2006
ImgTitle

Kremmerholmen
ImgTitle

Gulda, microsail.
ImgTitle

Morgen med nesten rim på dekk. 8hk ga 7knop. Nye seil ga god performance. Menvi fikk ikke delta på regattaen fordi vi hadde senkekjøl.
ImgTitle

Blikkstille
ImgTitle

Genakkeroppsett på en microseil.
ImgTitle

Genakker 33kvm på en Ricochet, vanskelig å se noe i le.
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Diverse A55 bilder
Stefanos SERENA i Balstad Lofoten.
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Stefano 2005
ImgTitle

Stefanos logg
ImgTitle

Avgårde fra Haus i Hordaland med gamle Brodersen seil.
ImgTitle

Ganske smal kjøl 160kg, gir 10kg opp i mastetopp.
ImgTitle

ImgTitle

Kjølen komav tilslutt. Men dette er grunnen til at jeg ikke kjøper A55. Det er greiere med en kjøl som kan trekkes opp. 
ImgTitle

Fantastisk finish med oljemaling og pensel!
ImgTitle

Ganske rund baug. Rune Skjoldal (som laget pluggen) mente den stampet i motsjø.
ImgTitle

Stefano har laget ultrasmå hardvindseil.
ImgTitle

Seiling i Sandnessjøen 2004. Seilet er så stivt at det ikke lar seg heise.
ImgTitle

ImgTitle

Microsail Gulda 2007-2008
ImgTitle

Hentet 1.mai 2007, ganske sarvet båt, ga 24000 for en båt uten seil!
ImgTitle

Første frokost.
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Det ble ganske bra resultat.
ImgTitle

Nye seil.
ImgTitle

ImgTitle

Fathead seil
ImgTitle

"Piano" for alle tauene. Vi seilte veldig bra på Askøy rundt. Hadde vi hatt 1.0 i Lys, hadde vi vunnet vår klasse. A55 var lest inn med 0,95. Men vi seilte turklassen isteden. Et undervant røk seinere på sommeren og masten bøyde seg som en banan. Satte på riggen til Ricochet. Den passet ganske bra. Måtte bygge opp noen cm under mastefoten.
ImgTitle

Ricochet 2005-2008

Ricochet 550

We had some great moments on this boat. The reason we bought it is: Our Campus 650 was sold, due to poor quality. What we did not expect was the amount of sorrow for the loss of the boat. A boat gives you some habits, its like a friend that takes care of you. So when it was gone, it was like a funeral. Luckily this Ricochet showed up. It was announced as a Delher Optima, and I thougth it was german. But alas....it was a fake play with words, it was russian.
Nevertheless, we were very suprised of the boat in many ways. It was very strong. The first winter it was out, we saw no weekness in attachement, guards, rail etc. And the winther storms were many. The gpr was thick and solid. The join deck/hull was glassed. It was pleasant to sail in any weather, very light at the helm, taking 16m/s headwinds. Compared to the Campus, we felt very secure. The inox of the pushpit was of superb quality, did not show rust at all.
Inside, on each side of the keel and foreward, there were 6 pieces of steel molded in. Each were 30kg. That will be 180kg ballast. The mast was green anodizied allu. The shroudes were 4mm, which is more than plenty for this kind a boat. 
But the gelcoat was full of blisters, and there was a little leak round the keelbox. In 2007 our plan was to sail the boat up to Lofoten, taking a little piece every year and leaving the boat one shore where there was a connection point of "Hurtigruta". This passenger/freight ship travels daily along the coast. We came as far as Ona ligthhouse. After a day with hammering 9m/s headwinds, the little leak was 6buckets a day. We decided to turn around.
On our way round Stadt back, we were taken by a gale.
In the International forum I wrote:
The repair of the boat would take more time than I had. The keelbox repair was tricky. A lot of the inner moldings had to be cut out. There is a "maybe" if we could manage to do this ourself. A professional repair would cost more than the original cost of the boat itself. I had already got hold of a Microsail for 24000NOK. We gave 20000NOK for the Ricochet. We kept most of the gear, and used some of it on the Microsail. 

Sailing Ricochet.

The main reason for approaching the microclass, was to be able to sail fast downwind. The class reputation was to be a dingy with bigboat lookalike. The Ricochet did never plane though. For that it was to heavy. I bought the biggest assymetric spinnaker I could get ,33 sqm. Follow this thread in the international forum.

ImgTitle
ImgTitle

Solid båt
ImgTitle

Stive russiske seil
ImgTitle

Fjernet vinsjene, bedre å sitte.
ImgTitle

Luke med utluftning.
ImgTitle

Vanntett luke underveis.
ImgTitle

På Hernar
ImgTitle

Denne båten ga de beste (og de værste) opplevelsene
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Regatta
ImgTitle

ImgTitle

Turen til Ona fyr 2007
Byrkenesøy
ImgTitle

Utvær i Sognefjorden
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Hesten sett fra Atløy
ImgTitle

Mer stive russerseil.
ImgTitle

Dostopp i Askgrova

ImgTitleRugsund
ImgTitle


Stadtlandet
ImgTitle

Goksøyr
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Ålesund
ImgTitle

Fjørtoft
ImgTitle

Davik, Fjørtoft
ImgTitle

Ona fyr
ImgTitle

ImgTitle

Fosnavåg. "Aker brygge".
ImgTitle

Rundt Stadt i stiv kuling
ImgTitle

Etter Stadt
ImgTitle

Stongfjorden med Krakhella
ImgTitle

Gulatinget
ImgTitle

Skjerjehavn
ImgTitle

ImgTitle

Byrkenes kanalen
ImgTitle

Haugland, Radøy
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Siste gang vi tok opp båten, den sprang lekk på Ona fyr, vanskelig å komme til for reprasjon. 
ImgTitle

Brukte en stor vinkelsliper
ImgTitle

ImgTitle

Lekkasjen rundt senkekjølen
ImgTitle

ImgTitle

ImgTitle

Bra solid arbeid i sammenføyningen skrog - dekk
ImgTitle

Slik var lakken under
ImgTitle

Det kostet 50,- på Det kostet 50kr å bli kvitt båten som restavfall på gjenbrukstasjonen.
ImgTitle

Kommentarer

Populære innlegg