Laserseiling

 Det var synd med denne COVID-19 som satte en stopper for snipeseilingen. Det er ikke mulig å holde en meters avstand. Så da var det å vende blikket over på det som er tilgjengelig - LASER!!

Det er mange båter ute på markedet, de kom i 1969, i 1980 var det produsert 80 000 av dem! Egentlig laget som en hyttebåt og kalt Weekender https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_(dinghy) 

Men Bruce Kirby, som skapte båten,  var Finnjolleseiler og visste hva han ville ha. En billig og enkel jolle å ha på biltaket, som også seilte bra. Riggen  er genial og billig med to alu-rør som går i hverandre. Seilet trees utenpå og det slites fort i skjøten og i akterliket. For når båten seiles, trekkes hele masten bakover i en bue, til blokkene bak møtes. Hele stasen mishandles og det seiler bra plutselig, selv med gamle filler oppe. Men det skyldes kanskje at båten er hele 4,23m lang og ganske smal. 

Bruce Kirby gikk konkurs og rettighetene ble fordelt. Laserperformance (LP) har retten på navnet, men har laget båter uten å betale royalties til BK for bruk av navnet Laser i mange år. BK ble tilkjent 6,8mill$ av en canadisk rett. Han døde nylig 91år gammel.  LP utelot BKs navn på plaketten og prøver å komme unna med det. de prøver også å grabbe til seg retten til å definere byggemanualen selv ved å knytte navneretten til byggeprossessen. Det er ordet LASER  med logoen File:Sailing laser.svg - Wikimedia Commons de tviholder på. Det er egetlig skitty boats, klint sammen med kitt som sprekker opp og laminat som går i oppløsning.  Kjølen slarker i wt for stort hull, Skrogvekten er fra 58-60kg og ikke veid og verifisert i produksjonen, så har de dårlig dag på jobben så kan det variere. LP selv mener at det skal være billig ogkvalitetskontroller fordyrer. Så de må ha tjent gode penger siden de kan nå selge båter til 4500EUR. 

 International Laser Class Association, ILCA https://www.laserinternational.org/

ILCA har prøvd å få kontroll over rettighetene sine med at de har byggemanualen (Laser Construction Manual). Så nå er krigen igang, De prøver å få LP til å bygge båter uten at de har enerett til produktet. Andre kan også bygge. Dette vil LP ikke gå med på og har startet sin egen forening, som er tåredryppende komisk, ved at de satser på at gamle Laserseilere er så knyttet til dem (navnet) at de aldri vil skille lag. De så at noe ville glippe og tilbød å bruke navnet LASER uten royalties, bare de kunne få enerett til byggemanualen - noe de aldri har hatt, men prøvd å tilrane seg.

https://www.thelaserclass.com/

ILCA har fått andre firmaer til å bygge båten, for de er lei av monopolbedriften LP, som heller ikke klarer å levere det de skal. OL statusen står i fare, for det er ikke sikkert at de nye byggerne heller klarer å lage stort antall båter. Det beste nå hadde kanskje vært at LP gikk konkurs og monopolet ble oppløst. Det er irriterende med at alle småbitene som båten består av må ha godkjent merke og det fordyrer. F.eks så koster er Harken XD Kick 3000kr. Seil koster 7000.- , kopiseil koster 2000.-

LP argumenterer at ILCA dinghy blir dyrere, og at Kina og andre billigland vinner konkurransen i å bygge så billige båter som mulig. Det vil ødelegge industrien i England. Det er forsåvidt et godt argument. Men ILCA er en idrettsorganisasjon, https://www.laserinternational.org/rules-and-regulations/ilca-constitution/  der alle kan  bli medlemmer og stemme over hva som skal skje. LP er en privat bedrift som skal tjene penger.

LP har skjønt at de på en måte har tapt, men prøver å redde restene ved å lage sin egen greie.

https://www.laserperformance.global/blogs/captains-log/why-is-laserperformance-still-not-an-approved-builder 

De har dumpet prisene på båter, og klart å snike seg med i ILCA konkurranser selv om de siste båtene ikke er godkjente av ILCA. Et jæva rot det hele. Mange spår at dette er slutten på Laseren og at de vil bli erstattet av RS AERO som olympiabåt.

RS Aero er bredere i vannlinjen, selv den har samme mål som Laseren. Derfor ser det ut som den er enklere å seile i stor fart, mer stabil på plan. Men i konkurranse handler det mer om hvem som er best, enn hva som er best. Så det er riktigere å gi OL til Laseren, der det er 200 000 båter og 50års erfaring. Her er det bare å trene og finne gode trenere. 

Men foreløpig er Laseren med.

10.september 2019:

https://www.sailing.org/news/89011.php#.X1dfeegzbIU


Krigen fortsetter.

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/207638-ilca-gives-lpe-the-boot-seeking-new-laser-builder/&page=48


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Livet til en Gibsea77

  Jeg er jo interessert i alle båter som kan seile. Den lette vuggingen og evnen til å klatre mot vinden stimulerer mange sensorer i nervesy...